divendres, 23 de gener del 2009

Gigafotos


Fa un parell de setmanes saltava la notícia a totes les portades de la premsa escrita, i també en els telenotícies dels principals medis de comunicació de tot l'Estat, que el Museo del Prado publicava, amb la col·laboració de Google, imatges de 14 obres mestres a una resolució enorme. Aquestes imatges permeten ser 'explorades' fins a un detall mai vist fins ara.

Cal explicar que a casa nostra fa ja dos anys, en aquest projecte de Patrimoni.cat, vam començar a produir imatges d'altíssima resolució que es poden mostrar en una pàgina web i ser visualitzades en un detall extrem.

La nostra història comença a mitjans de l'any 2006, quan vaig veure a Internet una imatge gegantina d'un fresc de Gaudenzio Ferrari, del 1513, que es troba a l'església de Santa Maria delle Grazie, a Varallo Sesia (Itàlia). La imatge era de 8,6 Gigapixels i es podia fer zoom sobre qualsevol detall d'una forma similar a la tècnica utilitzada pel GoogleMaps. Actualment la imatge ja no es troba a la web però els seus creadors, Hall9000, han realitzat altres treballs similars sobre pintura mural i arquitectura: HaltaDefinizione

Vaig estudiar a fons la tècnica i el desembre del 2006 vaig fer les primeres proves amb el mural 'Resurrectio' del pintor Josep Minguell, a l'església de Santa Maria de l'Alba de Tàrrega. El 9 de febrer del 2007 vaig composar una imatge de l'altar major del Santuari de Sant Ramon, a la Segarra, amb la tècnica ja depurada.

Es tracta de fer un 'mosaic' de fotos, amb un teleobjectiu, per després ajuntar-les amb un programa específic, com els que s'utilitzen per les panoràmiques. Posteriorment es retoca el color i la lluminància de la imatge resultant i es divideix en una munió de petits fragments (de 256 x 256 pix). El conjunt final s'integra en una pàgina web estàndard i permet visualitzar-se, amb un reproductor creat amb Flash, de forma interactiva i a temps real pel usuari. La tècnica no és complexa però requereix, en la fase de producció, d'una gran memòria i potència de processador per gestionar imatges tan i tan grans; mentres que per ser explorades es pot fer amb qualsevol ordinador personal. Actualment els límits teòrics fins on es podria treballar són imatges de 300.000 x 300.000 píxels, equivalents a una imatge de 100 x 100 m, en els que es podria veure en detall el cap d'una agulla i que el fitxer resultant ocuparia 250 GB. De fet, com em dit, és la tècnica que s'utilitza en el GoogleMaps i GoogleEarth.


Quan vam començar a planificar-ne la realització d'elements del patrimoni, encara no teníem nom per aquesta mena de fotos, va ser llavors quan Albert Sierra va inventar-se el terme 'GIGAFOTOS', realment molt encertat.

Al llarg d'aquests dos anys hem realitzat nombroses gigafotos del patrimoni, de pintura mural, retaules, escultures, arquitectura, paisatge, etc.

Alguns exemples:

Retaule d’advocació franciscana de Lluís Borrassà. Barcelona, entre el 1414 i el 1415
Pintura al tremp sobre fusta. 610 x 422 cm
, provinent de l’antic convent de Santa Clara de Vic. Actualment al museu Episcopal de Vic.

Dimensions de la imatge: 6.636 x 8.702 pixels


Monestir de Ripoll, Portada de Santa Maria, s. XII.
Dimensions de la imatge: 29.329 x 23.359 pixels
Nombre total de pixels: 685.096.111 (685 milions de pixels)
que ocupa 2GB (amb TIFF)
a la web fragmentada en 10.580 imatges



Retaule de la passió, mort, resurrecció i ascensió de Crist de Bernat Saulet i col·laboradors Sant Joan de les Abadesses, entre el 1341 i el 1342 Alabastre. Vidre i restes de policromia. 292 x 192 x 20,5 cm Provinent de l’església de Sant Joan i Sant Pau. Sant Joan de les Abadesses (Ripollès)
Actualment al museu Episcopal de Vic.
Dimensions de la imatge: 8.705 x 12.957 pixels


Pintures renaixentistes, 1580
Església de Santa Maria, Arties (La Val d'Aran
)
Dimensions de la imatge: 25.769 x 12.338 pixels
Judici Final, la Glòria i l’Infern


Hi han encara molts altres exemples que ens permeten apreciar i estudiar de forma detalladíssima les obres d'art del nostre patrimoni.

És fàcil deduir que aquesta tècnica s'anirà consolidant i ampliant a un nombre molt alt d'aplicacions, i es convertirà en una eina imprescindible d'estudi i divulgació.


1 comentari:

Jesús Cano Sánchez ha dit...

Josep, realment molt interessant. Per gestionar aquests tipus d'imatges calen màquines molt i molt potents.

Records i una abraçada.